onsdag 23 november 2011

Uppgift - en lärande situation.

Stina Braxell berättade i sin föreläsning om att: Barn lär sig på olika sätt. Vissa barn behöver längre tid på sig än andra och att de vuxna inte ska för bråttom att ta bort materialet som barnet inte har tagit till sig.  Viktigt att ge barnen den tiden de behöver för att vänja sig vid materialet.

Uppgift - en skapande situation
Jag har haft måleri. Gruppen av barn kunde skifta, men ett par barn som återkom vid varje tillfälle. Vi började måla först med en färg och ökade till tre färger. De barn som var vana fick välja färger själva och måla det som de kände för och vara inspiratörer för de andra.

Ett av barnen som återkom i gruppen, målade de första gångerna, längst ner i högra hörnet på sitt papper. Det barnet erbjöds också mer än en färg, men fortsatte att mål enbart med en färg.
Vid ett tillfälle hände något. Barnet målade med de tre olika färgen. Sedan försiktigt på ett av sina fingrar och gjorde avtryck på pappret. Fortsatte därefter att måla på hela sin hand och gjorde avtryck. ”Se fröken jag har målat min hand!”  Och ett glädje strålande ansikte tittade på mig.

Kommer att följa utvecklingen i måleri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar