måndag 28 november 2011

Grupparbete i baslag 2: gruppträff den 24 november.

Vilka material och hur kan miljöns utformning bidra till att barns estetiska läroprocesser blir levande och hålls vid liv?

Materialens ABC- lista, med bland annat återvinnings material - naturmaterial och utforskande material – viktigt att introducera materialet på ett tydligt sätt.
Tydlighet och struktur i ateljén - att materialet är tillgängligt och finns framme på barnens höjd - de ger valfrihet och ett tillåtande klimat för barnet att i sin egen takt, avvakta till att våga utforska materialet och få tid till att upptäcka materialet med sina sinnen- lukta-känna- smaka

Hänga upp fotografier på barnens nivå som inspirerar - inspirationsbilder – som uppmärksammar och synliggör för de andra barnen över de som gjorts, barn lär av varandra - en reflektion.

Hur kan man använda pedagogisk dokumentation som ett verktyg för att arbeta med ett bildpedagogiskt projekt?

Använda sig av dokumentationscirkeln: planering- praktiskt görande- dokumentation – reflektion. Analysera och synliggöra sitt eget arbete. Intervjua och dokumentera vad barnen säger. Återkoppla, efter några dagar, lyfta barnens arbete, ge tid och feedback. Gå vidare med projektet eller förändra utifrån reflektionen -analysen med barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar