fredag 18 november 2011

Barnens arbete med lera



Under några veckor har jag arbetat tillsammans med en grupp barn, som jag har introducerat i att arbeta med lera.  Barnen har berättat för varandra hur leran känns och luktar. De har fått skapa, ta isär och skapa  nyttt. De som har velat spara sina skapelser har fått göra det vid varje tillfälle.

De har startat med att knåda leran. Den är lättare att arbeta med när den mjuknar. I  början av övningen  knådade och bankade barnen på leran med händerna för att få den mjuk. Senare kom ett  barn på att man kan använda sin armbåge till att banka för att få leran mjuk. De senaste  gångerna som barnen skulle  börja arbeta med leran, kom flera armbågar fram direkt för att banka på sin lerklump.

Barnens sätt att arbeta med leran har utvecklats. Deras självförtroende har växt, de är säkra på materialet som de har fått utforska i sin egen takt. Samtidigt  som de skapade i lera så lekte  de och berättade egna fantasifulla historier.

Under projekt gång samarbetade barnen, hade dialog med varandra, gav varandra komplimanger, var hjälpsamma mot varandra,  föreslog material och  visade hur de själva gjorde, lärde sig av och med varandra.

Som avslutning tillförde jag förutom leran, mycket av det materialet som vi har i vår skrotateljé.  Barnen klistra och målade fast de fantasfulla skapelsern på en pappskiva och även det som de hade gjort tidigare i lera.


Det här är en "Räddningsmaskin" och bilden under visar en "Djurhjälpare".  


Just de här barnen inspirerade varandra med material och hade en fantasifull  dialog med varandra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar