söndag 18 mars 2012

Egen skapande bilduppgift 3.

Nyskapande i tredimenionellt material, imitation och återskapande, en tranformation via annat material.
Återvinninga material:  framställt naturmaterial; järn – gammalt och rostigt,  bränt lera – sotiga tegelstenar och svart marmor.

När jag började förbereda för bilduppgiften, hade jag redan bestämt mig för vilket material som jag skulle använda och att jag ville göra en installation. Jag hade i förväg bestämmt vad installationen skulle heta, men när jag var ”färdig” så bestämde jag att kalla den enbart för ”Installation”. Jag vill att betraktaren själv ska få skapa sin egen tolkning av bilden. För mig har spjället en vacker varm rostbrunfärg som kontrasterar mot de svarta stenarna i bakgrunden. Stenarna är lagda bredvid varandra och på varandra som en mur. Kontrast mellan den släta ytan som graniten ger och den skrovliga tegelytan framhäver färgen på järnet mer.
Jag dokumenterade under processens gång och just den här bilden fastnade jag för; den öppnar upp och ger fler möjligheter för betraktaren att tolka bilden. Jag började se andra saker i bilden än vad tänkte när jag arbetade med motivet.      
Målningen är målad i akrylfärger och gjord någon dag efter installationen.  Jag upplevde detta sättet roligt att arbeta utifrån och som gav inspiration till måleriet.
Ut i barngruppen kan jag introdusera barnen att arbeta med installationer och med varierande återvinningsmaterial.  Och att barnen därefter utifrån sin egen kreativitet ska kunna välja av de material som finns på förskolan och göra om sin installation i ett annat material.

1 kommentar: