onsdag 22 februari 2012

Uppgift – en lärandesituation

Jag har vid några olika tillfällen följt ett barn i hennes skapandeprocess i måleri. 
Hon var då tillsammans med andra barn. Gruppen av barn kunde skifta från gång till gång, men detta barn var med vid de flesta tillfällen vi målade. Vi började med att måla med en färg och ökade till tre färger. De barn som var vana, kunde ta för sig själva av färgerna och fungera som inspiratörer för de andra barnen.


I början målade barnet längst ner i högra hörnet på sitt papper. Det dröjde ett par veckor innan det förändrades. Vid ett tillfälle målade barnet med mer än en färg och sedan målade hon försiktigt på ett av sina fingrar och gjorde avtryck på papperet. Hon fortsatte därefter att måla hela sin hand och gjorde handavtryck.

Här har barnet kommit mycket längre i sitt skapande med färger och utvecklats mera i sitt förhållningssätt till dessa. Barnet är nu mer säker på sig själv och vågar utmana mer än förut.
Ett motiv, om att måla "dagiset", har varit genomgående i måleriet, alltsedan slutet av november 2011, då jag börjad följa och dokumentera barnet i målerisituationer.


Barnet har alltid haft andra barn att måla tillsammans med. Det har då kunnat hämta inspiration från sina kompisar. Detta tror jag har påverkat barnet på ett positivt sätt. Detta tillsammans med att klimatet i ateljén har varit positiv och tillåtande. Barnen har varit engagerade och nöjda med sig själva och det som de har skapat. Det som också har utvecklats är att barnet betraktar mer vad de andra barnen målar. Hon tittar på deras målningar och frågar dem exempelvis hur de gjorde för att få den färgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar