torsdag 16 februari 2012

Studiebesök på förskolan Solgläntan den 2 februari 2012

Förskolan Solgläntan har sju åldersindelade avdelningar där personalen följer med barnen då de byter åldersavdelning under förskoletiden. De yngsta barnen sover utomhus i sina vagnar. På förskolan säger man sig ha en samsyn och engagemang i barnens utveckling och förskolemiljö. Man säger att det är allas barn och allas miljö. Man har en samsyn på helheten, på det pedagogiska materialet, på pedagogiska processer och på samarbete mellan kolleger och med föräldrar. Man har bildat kollegiala nätverk i vilka pedagogerna kan reflektera tillsammans och inspirera varandra.

Det pedagogiska materialet är anpassat till barnens utveckling. Man har bl.a. speglar för att främja identitetsupptäckande och kuber med bilder på barnens familjer som blir trygghetskapande för barnen. Dessa kuber har föräldrarna iordningställt under inskolningsperioden. Barnen får vänja sig tidigt vid olika material och de tycker om att bära och konka i tidiga åldrar. Pedagogerna har iordningställt flaskor och dunkar som innehöll olika mängd vatten för barnen som de kunde bära för att känna skillnaden av tyngden i flaskorna. Tanken med detta var att främja den matematiska utvecklingen. För att göra det mer estetiskt tilltalande och lockande för barnen hade vattnet i flaskorna olika färger.  

De äldre barnens grupper fick utökat material.  De fick nya stationer med nya aktiviteter som introducerades med några barn i taget. Pedagogerna förändrar, tar bort eller lägger till material i de olika stationerna utifrån vad barnen önskar eller när de har svårt att hitta focus. Miljön förändras allteftersom från att få in mera bygg och konstruktion. Barnen på en avdelning byggde sitt eget hus av lådor i projektet ”Vi en del av världen”. Hos femåringarna var frågeställningen ”Vem kan bli staty”? I det projektet ritade och målade barnen bilder på kungar och andra historiska personer.

Lokalerna har stor betydelse för hur man kan utforma inredningen i rummen.  Man vill värna barnens skapande med att ha små rum i rummen. För att den pedagogiska miljön ska kunna vara bra för barnens utveckling måste den vara föränderlig och anpassad utifrån barnens förutsättningar.  Det pedagogiska materialet är framme på borden och möblerna är i barnens höjd så att de lätt når. Inspirationsbilder finns uppsatta på väggarna. Projekten är synliga i barnens miljö på alla avdelningarna. Dokumentationen sker med förklarande text som information för intresserade föräldrar.

Jag blev inspirerad av miljön på förskolan. Den ger variationsmöjligheter av aktiviteter till barnen i de olika stationerna. Det syntes tydligt vilken aktivitet rummet ville förmedla. Den pedagogiska miljön förändrades alleftersom på ett genomtänkt sätt från småbarn till äldre barns grupper. Det skapande materialet, exempelvis leran som barnen hade introducerades till som ettåringar, var tillgängligt för de äldre barnen. Detta gav miljöidéer som jag kan ta med mig till min egen förskola. Vi kommer vidare att diskutera studiebesöket i min basgrupp på torsdag den 16 februari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar