tisdag 27 december 2011

Förteckning över material som jag använder i mitt skapande



Jag tycker om att måla med akrylfärg och akvarellfärg – framförallt tycker jag om dessa färgers egenskaper.De torkar fort och är snabba att måla med.
Jag visar här en bild på hur mitt måleri ser ut just nu. När jag målar, så vet jag oftast inte i förväg vad det ska bli, utan färgen och formen får styra.


Jag målar också med oljefärger som har en längre torktid.De behåller färgernas lyster även när den har torkat jämfört med akrylfärgen som mörknar något. Kol, blyertspennor, och kritor använder jag mig av när jag skissar och gör en förlaga.
Jag har utbildning i dekorativt måleri och har arbetat med dekorativt måleri under några år och har utfört många måleriarbeten med torrpigment med olje- eller vattenbaserad lasyr. Jag har målat schablonmålning, väggmålningar och väggspeglar med tillhörande bårder och dekorationer, illusionsmålningar, marmoreringar, träådringar och det mesta som har med det gamla hantverksmåleriet att göra.
Jag har också en konstnärlig grundutbildning med färglära, bildkunskap, teckning och grafik. Då har jag sysslat med måleri med akvarellfärg, akrylfärger och oljefärger samt gjort skulptur i gips, lera och andra typer av material som frigolit, metall, trä och keramik.  Jag har provat på olika leror, glaseringar, drejning och rakubränning. I och med det har jag provat på material och olika tekniker utöver det som tas upp i kursen materialförteckning. Jag känner att jag kan föra över idéer och omvandla mina kunskaper så att det även kan passa förskolebarnens arbete.
På förskolan har barnen använt torrpigment, tillsammans med filmjölk eller tapetklister och målat på exempelvis papper eller papier-maché. Jag har observerat att barnen behöver olika lång tid på sig för att prova på d
e olika materialen. Det hinner de göra under åren i förskolan. Vi skiftar material från termin till termin och styrs mest av vad barnen i gruppen är intresserade av att arbeta med.  Jag tycker att det är viktigt att börja presentera materialet som finns på förskolan, för att öka barnens referensramar.  Då blir barnen medvetna om de varierande materialen och skall kunna känna valfrihet i sitt eget kreativa skapande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar