söndag 9 oktober 2011

Grupparbete den 4/10-11

Grupp 1- samlades på Mölndalsvägens förskola

Diskussioner och reflektioner om barns skapande och atelieristans roll.

- erbjuda barnen att prova på och undersöka olika material
- uppmuntra till eget skapande och att bli förtrogna med materialet
- leda barnen vidare i sitt kunskaps sökande
- att erbjuda en miljö som är inbjudande och inspirerande som lockar till skapande
- en rik och bra struktur i ateljén, all material har sina fasta platser - inger trygghet 

- viktigt att tänka på vad vi säger, så vi inte styr barnet i sitt bildskapande
 
- skapa lär situvationer - där barnen kan stötta och lära av varandra -  att tänka tillsammans
- arbeta i projekt, med mindre grupper - mera tid för samtal och reflektion  

  
Tankar och reflektioner från Tarjas seminarium.

- att miljön är tillåtande
- bra förhållningssätt /lyhördhet
- att barnen får ta material själva
- barns eget utforskande kring materialet - hitta egna sätt, bredda - utan att ingripa
- söka kunskap själva
- allt lärande är kreativt
- materialen har sina begränsningar
- ateljén som verkstad

- dokumentera - två pedagoger - en är med barnen och den andra antecknar och tar bilder
I praktiken är vi ensamma i gruppen och då kan en diktafon var ett bra hjälpmedel.

- tema arbete - med början och slut
- projekt - en process över lång tid
- att ha struktur
- atelieristans viktiga roll är att stötta processen i lärandet - att skapa kreativa processer
- handleda pedagoger
- demokratiskt förhållningssätt - fråga och lyssna på barnen/diskutera
- ta barnens tankar och det som de säger på allvar
- överblickbar miljö
- att arbeta i projekt med barnen
- arbeta i smågrupper

Hur kan ateleiristan bidra till att barns utforskande blir utifrån barns perspektiv och vilken relation kan atelieristans arbete ha i den pedagogiska verksamheten.

- utgå fråns barns intressen och utvecklingsfas
- observera och reflektera
- planera - utföra - dokumentera - analysera
- skapa möten där barn kan utforska ta/se efter vad/hur andra barn gör - lära av varandra - dela med sig av varandras erfarenheter
- stödja och handleda i processer
- en gynnsam/kreativ miljö som ger barnet tid för att arbeta i sin egen takt, med pauser, avbrott och reflektion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar